Ny version 12 februari

I morgon onsdag 12 februari installeras version 1.41 av Ladok. Produktionsmiljön kommer inte vara tillgänglig mellan klockan 04:00-06:00 när uppgraderingen sker. Nästa uppgradering sker 26 februari.

Allmänna nyheter

Från och med onsdag då version 1.41 installerats kommer du se en ny vy när du sökt ut en student – befinner dig i översiktsfliken och har klickat in på en av studentens kurser. Vyn är utformad för att lättare hantera resultat på en enskild student. Du kan både rapportera samt attestera resultat (förutsatt att du har rätt behörighet/rättigheter) i samma vy och samtliga versioner av kursen som studenten deltagit på. Du kan även i denna vy ta bort resultat från tidigare kursversioner som studenten deltagit på. Lathund om detta kommer inom kort. Under våren har du fortfarande möjlighet att växla till den “gamla” vyn.

Förbättrade funktioner

• Nationell översikt visar nu underliggande kurspaketering/inriktning under överliggande kurspaketering, på samma sätt som i översiktsfliken.
  • Vid export av underlag för uppföljningsrapporten “Utfall HST och HPR” finns nu möjlighet att välja till information om utbildningstillfälle och/eller Lokal märkning nyckel/värde i underlaget.

Rättad funktionalitet

• Uppföljningsrapporten “Genomströmning kurstillfälle” är nu rättad så att registreringar inte räknas dubbelt då det finns flera versioner av underliggande kurspaketering.
  • Summeringen i den nationella översikten sker nu på samma sätt som i Översikt för studenten.
  • I nationella översikten visas nu modulresultat som finns på äldre version korrekt.
  • Länken till “Ej hanterade antagningar” visas nu korrekt i Studiedeltagande-fliken.

Studentgränssnittet

• Rättning i studentgränssnittet så att tydligt felmeddelande nu visas ifall något går fel när en student försöker anmäla sig eller avanmäla sig till ett aktivitetstillfälle.
  • Nu fungerar det i studentgränssnittet att begränsa resultatintyg på kurspaketering. Det framgår dock inte i intyget vilket program/forskningsämne man valt.
  • Nu visas andra meriter inom examen med korrekt omfattning även i studentgränssnittet.

För examenshandläggare

• Ändringar som gjorts i dispositionslistan visas nu korrekt när man växlar till fotnotsvyn.
  • I Bevisinformation har en rättning skett så att den bevisbenämning som man valt under en flik återigen följer med till nästa flik när man växlar mellan flikarna.

Utskriftsproblem

Många användare har problem att skriva ut från Ladok, både webbsidorna och PDF:er (intyg/examensbevis). Problemen vad gäller webbsidor är inte Ladok:s fel, men kanske är PDF:erna det. Hur som helst är det vissa kombinationer av programvara och skrivare som har problem.

Rådet vi kan ge just nu om du inte kan skriva ut, är att inte använda Chrome för utskrifter från webbsidor och PDF:er och inte heller Acrobat Reader för PDF:er. Problemen verkar uppstå främst i kombination med printrar från Canon.

Övriga webbläsare som rekommenderas för Ladok, Edge och Firefox, fungerar med utskrifter. Internet Explorer bör man inte använda till Ladok.

2020/02/11