Ny version 4/12

Onsdag 4 december kommer Ladok uppgraderas till version 1.38
Senast klockan 06.00 beräknas allt fungera normalt igen.

Nästa uppgradering sker tisdagen 17/12. Sedan är det juluppehåll och uppehåll för terminsstart, så nästa uppgradering efter det sker onsdagen 29/1. Efter det återgår Ladok till uppgradering var annan vecka.

Allmänna nyheter

• Nu finns en ny uppföljningsrapport, Utfall HST och HPR (ny flik), som räknar fram antal helårsstudenter och helårsprestationer inom ett givet tidsintervall utifrån gjorda begränsningar och grupperingar samt presenterar de båda uppgifterna i resultatet. Rapporten är under utveckling. Det innebär dels att summeringar kan avvika jämfört med rapporterna i Uppföljning vid vissa begränsningar/grupperingar, dels att betaversionen endast har ett begränsat antal parametrar, t.ex. saknas Lokal märkning: värde och Utbildningstillfälle. Fler utsökningsparametrar kommer att läggas till efter hand
  • En förbättring är gjord så att endast kurspaketeringar utan avbrott eller återbud går att välja att koppla till tillgodoräknande. Förbättring är även gjord så att varning ges om man försöker koppla ett tillgodoräknande till en kurspaketering som ännu inte är påbörjad (förväntat deltagande).
  • Nu förhindras tillgodoräknande av hel kurs när registrering finns på kursen eller om godkänt modulresultat finns på kurs med avbrott.
  • Förbättring vid resultatrapportering av aktivitetstillfälle så att förslag på examinationsdatum läggs in automatiskt utifrån aktivitetstillfällets datum. Motsvarande förbättring har även gjorts i funktionen “Klistra in resultat” för resultatrapportering på aktivitetstillfälle.

För examenshandläggare

• Under bevisinformation kan man konfigurera om titel ska komma med i bevis eller ej. Detta sker per bevistyp och hanteras i Bevisinställningar. Detta kan de som har utökad examensbehörighet hantera.
2019/12/03