Samlad information kring migrering (överföringen) samt nya startsidan

Igår 20/11 gjordes migreringen (överföringen) av de nya medarbetarrättigheterna och som tidigare informerats har inte samtliga användare migrerats.

En “fel-logg” har skapats över de uppgifter som inte migrerats. Ni behöver kontrollera filen och i vissa fall korrigera det som förts över. För att komma åt filen över “fel-loggen” följ länken för att logga in (logga in med LucatID, utan @lu.se på slutet).

I filen finns fyra flikar. De tre första innehåller sådant som INTE blivit migrerat/överflyttat. Det rör sig om kurser/avhandlingsarbete på doktorandnivå eller kurser som inte haft tillfällen from HT2018 (flik 1), samt användare som haft fler än 100 kopplingar totalt – de har inte blivit konverterade alls. I flik 2 finns dessa användare per organisation. I flik 3 finns de inklusive listning på alla kurser som de var kopplade till förut.

I flik 4 finns ett antal användare som BLEV migrerade, men som tidigare enbart var inlagda på ett fåtal kurstillfällen. Dessa har nu blivit konverterade till kursnivå. Ni ombeds titta över dessa, och kanske ändra tillbaka till kurstillfällesnivå om det är relevant.

Filen är stor och innehåller mycket data (hela LU). Använd Excels filtreringsfunktion (som är påslagen redan) för att filtrera ut din/a organisation/er.

Tänk på att de gamla kopplingarna ligger kvar till 29 januari. Det innebär att man behöver titta igenom allt och komplettera, åtminstone det som är aktuellt nu/då, före 28 januari. Förstås kan man göra ändringar/kompletteringar även efter 29 januari. Men de som inte blev migrerade kan inte arbeta vidare med rapportering/attestering from 29/1 om de inte är inlagda på nytt.

Igår togs även Ladoks nya startsida i bruk. I Lu-box: Ladok-Manualer-Medarbetarrättigheter finns informationsdokument och manualer som beskriver och hjälper dig att komma igång och använda den nya funktionen och startsidan. De två olika informationerna i boxen har skickats ut till prefekter respektive administratörer under förra veckan. Manualen kring startsidan riktar sig till administratör, rapportör samt attestant.

Ladok supporten har redan fått många frågor kring “koppla” medarbetare och vill uppmärksamma er på att det tidigare sättet att göra kopplingen nu inte längre fungerar. Nu tilldelas medarbetarrättigheter genom att välja Avancerat – Medarbetarrättigheter i Studiedokumentations vyn.

Tyvärr är det just nu lite svårt att hitta rätt individuellt åtagande för doktorander när man ska lägga in medarbetarrättigheter på dessa, om man haft flera åtaganden med samma namn. I nästa version av Ladok (installeras 4 december) kommer detta att förbättras, så att man ser vilken doktorand som är kopplad till varje åtagande.

2019/11/21

Okategoriserade