Ny version 6 november

Ondagen 6 november installeras version 1.36 av Ladok. Installationen tar lite längre tid än vanligt, men är ändå planerad att vara klar till kl 07.00. Nästa version installeras 20 november.

Allmänna nyheter

• Studenter som är anmälda till aktivitetstillfälle där man ännu inte hunnit rapportera och/eller attestera resultat försvinner nu inte längre från anmälningslistan, om man gör ett tillfällesbyte och omregistrerar dem på det nya kurstillfället. Även om man omregistrerar på en ny kursversion med en ny moduluppsättning (vilket man normalt sett inte gör),  finns studenten kvar på aktivitetstillfället och man kan rapportera utifrån aktivitetstillfället på den gamla modulen.
    Detta medför att vår gamla rekommendation att inte omregistrera studenter på ett senare kurstillfälle om det finns resultat som ännu inte är rapporterat, inte längre är aktuell.
  • I den nationella översikten visas nu tillgodoräknanden.
    OBS: Man ser mål, men grund visas inte ännu. Dessutom visas samtliga tillgodoräknanden som fristående kurs, även om de i Ladok ligger under ett program. Dessa fel kommer att rättas.

Importera resultat från fil/lista

• Från ett aktivitetstillfälle (men inte direkt från kursen), kan man nu importera resultatunderlag, genom att kopiera listor.
  • Man börjar med att exportera underlag från Ladok (“Exportera till CSV”), och fyller i uppgifterna i Excel-filen.
  • Sedan kopierar man varje kolumn med personnummer alt. anonymkod, betygssgrad och eventuellt datum (normalt väljer man det förifyllda datumet för examinationen) för sig, efter varandra.
  • Man kan inte massinlägga resultatnoteringar, men de exporteras till CSV/Excel-filen, om man vill göra formler för att beräkna betyget.
  • Notera att betygsgraden måste skrivas helt korrekt, och det gäller även att det måste skrivas t.ex. “VG” och “U” inte “vg” och “u”.
  • Blir något fel, får man meddelande och får börja om från första kolumnen.
  • För mer information, se lathunden.
  • OBS: För tillfället fungerar det enbart med att importera max ca 100 resultat åt gången. Denna begränsning försvinner i nästa version (20/11).

Studentgränssnittet

• Totalsumman av tagna poäng har i vissa fall tidigare summerats fel. Detta är nu rättat.
2019/11/05

En kommentar

1. karim

Efter uppgraderingen i går gick det inte att använda Internet Explorer, men andra webbläsare som Firefox, Chrome och Edge fungerade. Nu går det att använda IE igen, men Ladok är inte direkt anpassad till IE, och grafik ser konstigt ut, vissa menyer kanske inte fungerar optimalt osv, så jag rekommenderar ändå att man använder något annan webbläsare än Internet Explorer till Ladok.