Torsdagen 25/4 är det dags för nästa version av Ladok, 1.26. Som vanligt är systemet nere för uppgradering ca kl 04-06.
Nästa uppgradering kommer att ske torsdagen 9/5.
Allmänna nyheter
- I studiedokumentation då man söker ut studenter på ett kurspaketeringstillfälle och sedan klicka i “Visa från alla i denna version” är sorteringen med avseende på period justerad så att den fungerar korrekt.
- I uppföljningsrapporterna för HST och HPR har en felaktig presentation av kolumnvärden vid gruppering på Kalenderår justerats.
Rätta tillgodoräknande
- Nu kan man rätta tillgodoräknande. Det som går att rätta (utan att ta bort och lägga in på nytt) är benämningar på “annan specifikation” (mål) samt koppling till kurspaketering.
- Man kan ändra andra meriter och andra resultat. Man får en varning om man ändrar på något av dessa om de redan ingår i ett tillgodoräknande.
- Historikposter för rättning av Annat resultat, Annan merit och Tillgodoräknande hamnar nu under egen rubrik “Ändringslogg övriga resultat” i Ändringslogg resultat.
Nyheter för examenshandläggare
- Onödiga extra radbrytningar borttagna ur mall för DS 2019
- För ärendekorgar har en ny fördelningskategori för fördelningsregler tillkommit för att möjliggöra att automatiskt fördela bevisärenden med avseende på bevistyp.
- Om ett ärende vid automatisk fördelning uppfyller kraven i flera regelsamlingar och dessa dessutom hör till olika ärendekorgar så väljs den ärendekorg som har den av regelsamlingarna som har flest regler.
Nyheter i studentgränssnittet
- Första gången en student loggar in i studentgränssnittet efter release av version 1.26 får studenten en notifikation om resultat som tillkommit under de senaste 7 dagarna. Vid efterföljande inloggningar kommer endast resultat som tillkommit sedan den senaste inloggningen att visas. Tidigare sparades uppgifterna om senaste inloggning i webbläsaren (och försvann om man rensade cookies), så många studenter som loggade in på olika enheter (mobiler, datorer, plattor) fick inte uppgifter om nytillkomna resultat.
- Student kan nu inte lämna återbud under tiden det finns en öppet valperiod (på de valalternativ/kurstillfällen som är öppna för anmälan), istället är tanken att studenten då tar bort valet. När valperioden är över kan återbud lämnas.
Kathryn Wellbaum
Hej! Flera utbildningsadministratörer, däribland jag själv, önskar att en notifikation skickas till oss när en student klickar i rutan för avbrott på kurs i Ladok. Det kan ställa till det t.ex. vid beställning av VFU-platser annars. Är en sådan funktoin möjlig och har ni fått förfrågan från andra håll på detta?