Påminnelse inför terminsstart gällande hanteringen av registreringar som tas bort

Inför terminsstarten, en liten påminnelse om vad som gäller hanteringen av registreringar som ska tas bort, och hanteringen gentemot CSN och hur det påverkar studenternas studiemedel.

1. Om en (felaktig) registrering på ett visst kurstillfälle omedelbart tas bort, tar de två händelserna ut varandra och ingenting publiceras till CSN.

2. Om en förstagångsregistrering på ett visst kurstillfälle tas bort (en gång) och ersätts med en ny förstagångsregistrering under samma dygn (se tider nedan) på ett kurstillfälle gällande samma kurs och med samma omfattning och studieperiod, publiceras endast den nya registreringen till CSN, ej borttagningen.

3. Om en registrering (ffg-, fo- eller om-) på ett visst kurstillfälle tas bort (en gång) under samma dygn (se tider nedan) som den har lagts in, och omedelbart ersätts med en ny registrering på ett kurstillfälle gällande samma kurs men med annan omfattning och/eller studieperiod, så publiceras endast den nya registreringen till CSN, ej borttagningen.

För att det ska fungera i fall 2 och 3 måste alla operationer utföras inom ett och samma tidsintervall: – Efter kl 15.00 söndag-torsdag t.o.m. kl 14.59 påföljande dag – Efter kl 15.00 fredag t.o.m. kl 14.59 påföljande söndag

4. Om en registrering tas bort och dess studieperiod redan har passerat, skickas ingen händelse till CSN.

Dessa fyra fall medför således inte att studiemedelsutbetalningarna för berörda studenter stoppas automatiskt av CSN.

I samtliga andra fall (t.ex. om en student ska registreras på ett kurstillfälle som inte har samma tider som det han/hon tas bort från), ska man först kontakta CSN på mail studierapporter@csn.se och invänta deras svar före man börjar göra något i Ladok.

2019/01/15

Okategoriserade