Nya funktioner torsdagen 8/11

I morgon torsdag 8/11 är det dags för en ny uppgradering till version 1.15. Systemet är som vanligt avstängt tidig morgon (fram till max kl 08).

Nya funktioner för studentgränssnittet

• E-postadressen syns direkt på startsidan. Detta för att hjälpa till med att uppmuntra studenter att ha korrekta och aktuella e-postadresser inlagda i Ladok.
  • Studenter kan nu enklare byta ingång till andra lärosäten (gäller det nationella gränssnittet www.student.ladok.se , och eventuellt även det lokala www.student.lu.se).
  • Förbättrad text om vad att lämna återbud innebär för studenten.

Nya funktioner för anställda

• Nu syns helt tillgodoräknad modul vid resultatrapportering. Raden är dock utgråad och går inte att rapportera på.
  • Förbättrat felmeddelande om rapportering har påbörjats och man sedan har tagit bort registreringen på studenten.
  • Vid resultatrapportering kan nu utkast tas bort även om det finns avbrott på studenten.
  • Vid rapportering på moduler på kurs med avbrott (där avbrottet gjordes efter datum för examinationen) visas nu tydligare information om att så är fallet.
  • Om man tar bort ‘Annan merit’ eller ‘Annat resultat’ visas detta nu i resultatloggen.

Nya funktioner för examenshandläggare

• I bevisärende syns nu uppgifter om kursernas huvudområde och fördjupning direkt i listan över kurser (ännu så länge enbart kurser på det egna lärosätet)
  • Man kan nu manuellt sortera ärende till ärendekorgar, koppla handläggare till korgar och söka fram ärende utifrån ärendekorgar. Framöver kommer automatisk tilldelning av ärende till korgar. Det är nog framför allt då det blir aktuellt att använda detta. Vi har hur som helst lagt upp en korg till var och en av centrala examensavdelningen, LTH och MedFak, så ni kan testa funktionaliteten med korgar.

Nya funktioner för doktorandantagare

• Det går nu åter att skapa ett avhandlingsarbete och ange passerade datum utan att bli stoppad.
2018/11/07