Nyheter i dagens uppgradering

Här kommer listan på de viktigaste nyheterna i dagens uppgradering av Ladok (till version 1.14.2).

Studentgränssnittet

• Modulresultat visas även på kurser med avbrott
  • Det finns nya summeringar för studenterna (hela avslutade kurser, poäng inkl oavslutade kurser, antal tillgodoräknade poäng (hela kurser, del av kurs ingår i de andra summeringarna)
  • Tydlig notering om vilka nya resultat som attesterats för studenten. Sedan tidigare får de mail när resultat har lagts in, men fram tills nu har det varit lite svårt att veta vilket resultat som kommit in (såvida studenten inte själv vet med sig det och det enbart kan vara aktuellt med ett)

Anställdagränssnittet

• I Översikten kan man nu fälla ut samtliga kurser inom samma block. Man slipper klicka på varje rad för att få mer info
  • Under Utbildningsinformation, om man listar kurser/tillfällen/etc är nerlagda/inställda kurser inte längre med som default. Man kan välja att även ta med inställda kurser/tillfällen
  • Nu går det att rätta titel flera gånger
  • Det går också att rätta titel skapad i gamla Ladok
  • Resultatintygen är rättade så att enbart de kurser som är ikryssade kommer med (felet att delvis tillgodoräknade kurser alltid kom med oavsett om de var ikryssade eller ej)
  • Bättre begränsning på listan när man väljer vem man kan avisera
  • Förändrat beteende för att rapportera resultat på kurser med avbrott. Man kan nu rapportera och attestera moduler vars provdatum var före avbrottet, men inte rapportera betyg på hel kurs (i så fall ska avbrottet tas bort)
  • Ett specifikt (och nog ganska ovanligt) fel vid inmatning av resultat är nu rättat
  • Det blir inte längre fel om man i ett pågående tillgodoräkningsärende ska ta bort kopplingen till kurspaketering.

Examensärenden

• Nu kan handläggare bifoga PDF-dokument till examensärende
  • Framöver kommer den här funktionen även till andra ärendetyper (t.ex. tillgodoräknande), och studenter kommer också själva kunna bifoga dokument, men än så länge går det inte
2018/10/25