Ny funktion: Ändra felaktig titel på exjobb eller avhandling

Nu finns en ny funktion i Ladok. Den gör så att man kan förändra en felaktig titel på examensarbeten/uppsatser eller avhandlingar, utan att gå hela omvägen med borttagning av hela betyget och sedan nyinläggning. Detta är väldigt tidsbesparande när man väl behöver göra det.

Hur går det till?

1. Sök fram studenten och klicka på henne/honom
  2. Titta i översiktsfliken så att det inte finns ett utfärdat bevis där kursen ingår (i så fall får du kontakta examensavdelningen)
  3. Gå till fliken “Ärenden/Beslut”
  4. Skapa ett nytt ärende av typen “Rätta titel i resultat” och tilldela dig själv
  5. Välj kurs/modul (enbart de som är möjliga att rätta finns i listan)
  6. Ange korrigerad titel (på originalspråk och/eller alternativt språk)
  7. Man kan också skriva en notering i ärendet om man vill påpeka något särskilt
  8. Tilldela ärendet till examinator/attestant
  9. Maila till examinator att det finns ett ärende
  10. Examinator attesterar beslutet om ändrad titel
  11. Man kan se att titeln är ändrad. Själva bytet finns loggat längst ner under en ny rubrik i Resultatloggen

Tänk på att det inte är ett riktigt resultatflöde, och man klarmarkerar inte beslutet om ändring, utan bara ställer om (“Tilldela”) handläggare till examinator/attestanten. Man får sedan maila examinator/attestanten. När han/hon är inloggad finns då ärendet på startsidan under “Mina ärende”. Han/hon klickar på länken och sedan på attestera. Som vanligt får man då återautentisera med lösenord. Sedan är det klart och ärendet stängs automatiskt.

För att kunna skapa ärende och hantera ärendet krävs någon av dessa behörighetsroller:

• Administratör – Kurs
  • Administratör – Forskarutbildning
  • Doktorandantagning
  • Examenshandläggare

För att kunna attestera förändringen krävs följande behörighetsroll:

• Attestant resultat

OBS 1: Fram till uppgraderingen 25/10 går det enbart att ändra titel EN gång, men efter det ska man kunna göra det flera gånger.

OBS 2: Det går för tillfället enbart att rätta titlar som lagts in via nya Ladok (dvs fr.o.m. april 2018). Det går alltså inte för tillfället att korrigera titlar som lades in i gamla Ladok, utan de måste ändras på det gamla sättet till vidare. Även detta kommer att rättas relativt snart, men inte helt klart om det kommer 25/10 eller 2 veckor därefter.

2018/10/19

1. karim

Den “funktionen” finns egentligen redan i Ladok-systemet. Det är en fråga om behörighet. Men LU har valt att handläggare på institutionsnivå inte får ändra på kursnamn på beslutade kurser (vilket även innefattar “individuellt åtagande”).

2. Ronnie Wirestam

Tack för svaret. Vi har många “individuella åtaganden”, så det hade varit väldigt bra om man hade kunnat rätta sådana titlar på institutionsnivå. Jag hoppas att en sådan funktion kommer.

3. karim

Nej, inte det heller. Eller rättare sagt kan man inte göra det via den här funktionen. Men man kan skicka ett ärende till Ladoksupporten så fixar de det.

4. Ronnie Wirestam

Kan man ändra titel på “individuellt åtagande” för doktorander?

5. karim

Nej, det kan man inte. Den funktionen är en helt annan. Det arbetas på den, men är betydligt mer omfattande. Jag gissar på tidigast strax före jul, men sannolikt efter.

6. Maria Messer

Perfekt 🙂 Kan man ändra i titel på tillgodoräknanden med?