Onsdag 22/8 uppgraderas Ladok till version 1.9

I och med den gångna veckas problem med Ladok blev det ingen uppgradering till version 1.9 i torsdags som planerat. Istället kommer 1.9 att installeras tidig morgon onsdagen 22/8. Som vanligt tas systemet ner lite efter kl 5 och är uppe senast kl 9 (men ofta tidigare).

Nästa planerade uppgradering är sedan 30/8 och efter det som vanligt var annan torsdag kl 05-09.

Tänk på att även studenttjänsten är nere på dessa tider, så om ni informerar studenterna om webbregistrering, ta gärna med info om tider då Ladok är planerat avstängt.

Nyheter i version 1.9

• Studiedokumentation -> Kurspaketering sorteras nu bättre, dvs även i omvänd kronologisk ordning
  • Under student, fliken studiedeltagande, visas nu studieuppehåll i kronologisk ordning, och man ser också vilka datum uppehållet gällde för även för utgångna uppehåll (tidigare var man tvungen att klicka på i:et för att se det)
  • Inställda utbildningstillfällen visas som överstrukna i Studiedokumentation -> Kurs resp Kurspaketering
  • Lucat-ID (EPPN) visas nu även när man klarmarkerar tillgodoärenden. I och med detta kan man nu alltid skilja på vilken attestant man ska skicka till om det finns fler än 1 som har samma namn.
  • Ny sökpanel i Utdata -> Sök population som söker på förväntat deltagande på kurspaketering (på kurser kommer om inte allt för lång framtid)
  • Man kan nu exportera alla resultat under Utdata till fil. Dock får man enbart med de rader som visas på skärmen. Se till att alltid välja max antal rader före export (400). Vid större urval än så måste man tyvärr exportera flera filer. Ladokkonsortiet arbetar på att man ska kunna få alla rader direkt (men det var tyvärr ganska komplicerat, så de valde att släppa den möjlighet som finns nu).
  • Flera förbättringar har gjorts så att man kan tabba mellan flikar inne i systemet (så att man inte tvingas använda musen på några ställen)
  • Ctrl-klick (för att öppna ny webbläsarflik) fungerar nu även under Studiedeokumentation -> Kurspaketering (under Kurs har det fungerat sedan tidigare)
  • Nu går samtliga paketeringar (program, inriktningar, utbytesstudier) att välja när man ska koppla tillgodoräknande till paketering. Man ser även paketeringens kod, inte enbart namnet.
  • Förbättring av utskrift för deltagare på kurstillfälle
  • Man kan nu åter (precis som i Ladok2) ange tal med 2 decimaler som skrivningspoäng. Regeln är max 5 tecken, varav decimaltecknet tar upp en position, så 45.23 går bra och det gör även 4.725, men inte 75.345

Nytt för examenshandläggare

• Noteringsfältet visar hela studentens inskickade text, så man slipper mouse-over