Nytt i Ladok 5 juli

Nyheter i och med dagens version (1.8) är bl.a. följande.

• Man kan i översikts-fliken på varje student se samtliga anteckningar som finns på studenten. Man måste fälla ut rubriken, som finns underst i listan till höger. Men när man fällt ut, visas alla anteckningar, oavsett om de är på studenten, ett program/en kurspaketering eller på en kurs. [Tillagt i efterhand, 2018-07-06]
  • Man kan söka på organisation vid utsökning av kurspaketering (t.ex. program eller forskarutbildningsämne) under Studiedokumentationsfliken.
  • I samma funktion (Studiedokumentation -> Kurspaketering) kan man nu få fram summeringar av antagningar, påbörjade m.m. på ungefär samma sätt som funnits på Kurs sedan tidigare. Avklarad finns med, men inte Avbrott (LU har skickat önskemål om detta). Liksom i Kurs ser man kryssrutan först efter utsökning, och ikryssningen försvinner också om man byter sida.
  • I summeringen av Kurs redovisas nu även Återbud
  • Vid tilldelning av ärende (gäller alla ärendetyper) ser man nu användarens Lucat-ID (kallat EPPN i Ladok). På så sätt kan man skilja på personer med samma namn. I rutan för klarmarkering inför attestering av tillgodoräknande är detta ännu inte fixat, men kommer i första uppgraderingen efter semestern.
  • Resultatnoteringar gjorda på tidigare kurstillfällen (om omregistrering gjorts) syns nu tydligare. Dels ser man dem under den nya ikonen med ett “R” och om man klickar på studenten ser man också alla tidigare noteringar, oavsett version/tillfälle. De som inte är från aktuellt tillfälle är kursiverade.
  • Finansieringsformen visas i alla dialogrutor där man söker fram kurstillfällen för omregistrering/inlägg av kursval/osv. ORD är vanlig statlig finansiering. Lista på använda koder finns på Systemadministration -> Grunddata -> Finansieringsform.
  • Migrationsverket får nu automatiskt data även för betalning på period (detta fick Ladokgruppen hantera manuellt tidigare).
  • Vid inlägg av tillgodo kan man nu även välja kurspaketeringar där studenten enbart är antagen, men ej påbörjad.
  • Benämning på långa tillgodoräknanden syns tydligare i översikten
  • Vid sökning på aktivitetstillfälle/tentatillfälle i Studiedokumentation -> Avancerat -> Gemensamma aktivitetstillfällen (där det, namnet till trots, även går att söka på icke-gemensamma aktivitetstillfällen) visas nu även antalet anmälda direkt i sökningsresultatet, så man slipper klicka in sig på varje tillfälle. Motsvarande är inte gjort om man går via Kurs -> Aktivitetstillfälle.
  • Ny flik skapad under ‘Mina inställningar’ där man kan söka fram kurstillfällen för att favoritmarkera dem så de hamnar på startsidan som snabblänkar. Gör man detta ser man t.ex. som administratör de kurser/tillfällen som väntar på attestering.

En begränsningsmöjlighet utifrån sina kursrättigheter för attestering är införd i sökningen. En avgränsning sker till de kurser som förekommer i attesteringsrättigheten. Samtliga kurstillfällen för aktuella kurser visas, dvs inte enbart de kurstillfällen som eventuellt specificerats i attesteringsrättigheten.

2018/07/05

En kommentar

1. karim

Jag hade från början missat en väldigt viktig nyhet, den om att man nu på ett samlat ställe kan se samtliga anteckningar som är gjorda på studenten. Jag har nu lagt till det, som den översta punkten i listan.