Ny funktionalitet 7/6, nya buggar och avstängt för rättning 12/6

I torsdags 7/6 kom version 1.6 av nya Ladok.

Den innebar en del nya funktioner som är bra att känna till. Den innehöll tyvärr också en del nyinförda buggar, där de allvarligaste kommer att rättas i en extraleverans 12/6.

Nya funktioner:

• CSN ser numera även antagningar för utresande utbytesstudenter (tidigare kunde de enbart se utresande utbytesstudier efter registering.
  • Man kan nu exportera sin resultatrapporteringslista till csv/Excel för vidare behandling (t.ex. beräkning av betyg utifrån formler från resultatnoteringar). Det som exporteras är exakt det man ser på sidan efter filtrering och pagingering. Detta betyder tyvärr också att man inte kan få med samtliga studenter i en fil om de är fler än 400 (då får man skapa flera filer och kopiera ihop dem manuellt).
  • Det finns nu en genväg på varje student under Kurspaketering -> Deltagare till Studieaktivitet och -finansiering. Detta för att förenkla när man ska rapportera in detta för alla doktorander i anslutning till varje kalenderhalvår. Sök ut på ämnesnamn/ämneskod/institution och välj sedan “Visa från alla” (tillfällen), så får man fram alla doktorander och kan enkelt klicka sig vidare (använd högerklick->ny flik, alt ctrl-klick) in på varje doktorand för rappotering. OBS! Notera buggen i “Visa från alla”, läs mer nedan.
  • Under Utdata -> Sök population kan man nu söka på examen utan timeout (tidigare gick det enbart att begränsa på examen på väldigt små populationer).
  • Under Utdata -> Sök population kan man nu även söka på samtliga institutionens kurser. Mer info om detta kommer i ett separat blogginlägg.

Nya buggar (som rättas 12/6):

• Intyg: Om man har radmatningar i sin signatur (vilket är väldigt vanligt), så tas de bort på intyget, så att all text står på en rad.
  • Checkboxen för “Visa alla” (gäller kurser och kurspaketeringar) fungerar inte som tänkt, och när man klickar i den tillkommer det inte flera tillfällen. För att komma runt problemet ska man direkt efter man har klickat på den klicka bort den på nytt; då har alla hämtade tillfällen lagts till i listan, och sökresultatet utökas med studenterna på de tillfällena.

Ladok är extraordinärt avstängt för installationen av buggrättningarna 05:00 – max 09:00 tisdagen 12/6.

2018/06/11