Nytt om hantering av särskilt tillstånd för att delta i kurser inom forskarutbildning

En person som inte är antagen till forskarstudier vid Lunds universitet kan erhålla tidsbegränsat tillstånd att delta i kurser inom forskarutbildningen.

Ansökan om sådant tillstånd görs på särskild blankett som skickas till respektive fakultetskansli. Beslut om särskilt tillstånd fattas av fakultetsstyrelsen (kan delegeras). Blankett finns på Ladokgruppens hemsida. LTH använder en egen blankett.

Beslutet skickas till Ladokgruppen för inläggning i Ladok. OBS! Vid Medicinska fakulteten och LTH ansvarar fakultetskansliet för inläggning i systemet. Skicka blanketten till respektive kansli.

Nytt! Tidigare lades ett särskilt tillstånd in på institution och termin. Nu läggs det istället på utbildningstillfälle (kurs/individuellt åtagande).

Vi som lägger in särskilt tillstånd måste därför ha följande information:

• Ska personen läsa en kurs: vi behöver veta kursbenämning, kurskod och när tillfället ges.
  • Ska personen läsa en kurs utan kod (individuellt åtagande): vi måste ha uppgift om svensk och engelsk benämning, omfattning, organisationsenhet, betygsskala, studieperiod.

Anteckning om särskilt tillstånd läggs under Studentuppgifter – Anteckningar. Anteckningar syns inte i Studentgränssnittet.

2018/05/16

Regelverk & arbetsprocesser

En kommentar

1. Anders Holst

Hej!
    Länken i “LTH använder en egen blankett som ni hittar på LTHs medarbetarwebb/Blanketter” fungerar inte.
    Anders