Hitta kurstillfälle för borttagning/ändring av godkänt betyg

Om man ska ta bort/ändra ett godkänt betyg (kan t.ex. bero på fel eller att studenten har plussat (gäller enbart LTH) ), så är det inte helt lätt att hitta hur man ska komma åt resultatvyn för studenten. Om man utgår från en student, och ska lägga in ett resultat på en modul som inte har något resultat eller som enbart har underkända resultat, så finns det länkar direkt till rapporteringsvyn från studentens översikt.

Men för godkända resultat visas ingen sådan länk (se “Tentamen” i bilden).

Så här kan man istället gå till väga för att komma till resultatvyn för studenten:

• Byt till Studiedeltagandefliken
  • Om kursen är helt godkänd måste du också visa godkända kurser genom att slå på samtliga kurser i filtreringen
  • Leta upp kursen i fråga
  • Klicka på informations-i:et
  • Kopiera (ctrl-c) koden för kurstillfället. Notera även kurskoden om det finns en sådan.
  • Gå till Studiedokumentation -> Kurs
  • Sök på tillfälleskoden du kopierade ev. kombinerat med kurskod eller kursnamn
  • Nu har du rätt kurstillfälle som gäller för studenten.
  • Gå in på aktuell modul eller helkursbetyg som ska korrigeras
  • Klicka på filtreringstratten på status-fältet för att visa upp redan attesterade resultat
  • Markera resultatet som ska ändras, och klicka sedan på “Välj annat” och “Förbered borttagning av attesterat resultat”
  • Meddela attestanten, se blogginlägg
  • För individuella tillfällen (primärt för doktorander), som inte har en tillfälleskod, gäller istället att kopiera namnet på kursen/åtagandet samt notera startdatum för det individuella tillfället. Sedan kopierar du in kursnamnet i fältet och söker, och letar sedan upp rätt kurstillfälle utfrån datum. Det går också att begränsa i datumfältet.

2018/05/22

tips&trix