Skrivningspoäng och rättande lärare #2

Uppdatering om skrivningspoäng och rättande lärare (tidigare inlägg).

Skrivningspoäng vid inläggning av helkursbetyg
Ladokkonsortiet arbetar på att visa upp skrivningspoängen som tänkt på kryssrutan för “Visa skrivningspoäng”, dvs att det som är inlagt som skrivningspoäng i Ladok2 eller Ladok3 (men inte andra typer av resultatnoteringar i Ladok3) ska visas när man ska lägga in betyg på hel kurs. Detta kommer i uppgraderingen v 19, som just då sker på fredagen 11/5 (inte torsdag som vanligt pga helgdag).

Framöver jobbar de också på en lösning att visa samtliga resultatnoteringar, men det arbetet kommer ta längre tid, då det inte är helt uppenbart hur man ska/kan visa det, då fritextnoteringar kan vara väldigt långa och “fördärva” layouten på sidan.

Visning av skrivningspoäng för studenter
Konsortiet har också tagit tag i att göra så att resultatnoteringarna från Ladok2 ska visas för studenterna i studentportalen. Det görs inte nu för konverterade noteringar/skrivningspoäng, men det visades i Ladok2.

För nya resultatnoteringar bestämmer ni själva om de ska synas eller inte. Som det är nu visas de som är inlagda att visas efter att resultatet är attesterat, vilket är bra för tentaresultat, men mindre bra om man använder noteringar för avklarade labbar och inlämningsuppgifter. I framtiden kommer det även att vara möjligt att ange att de ska synas för studenterna före attestering.

Ange rättande lärare
Vad gäller rättande lärare så kommer det också att lösas framöver och konsortiet tittar på lite olika lösningar, men just nu är enda möjligheten att lägga in någon som rättande lärare att han/hon ansöker om behörigheten att rapportera resultat – detta även om han/hon inte själv lägger in det i Ladok. Ni som vill ange detta får själva avgöra om ni ska lämna detta blankt till en lösning är på plats, eller om ni ska uppmana lärarna att ansöka om behörighet (som de inte ska utnyttja).

2018/04/17

Okategoriserade