Skapa kurs och kurstillfälle för doktorander

Nya Ladok har fört med sig nya arbetsuppgifter för administratörer som arbetar med forskarutbildning.  Här kan du läsa mer om hur du förbereder en kurs och ett kurstillfälle för kurser med kurskod för forskarutbildning.

Förbereda kurs – kurs med kurskod (forskarnivå)

Administratör kan påbörja arbetet med att lägga in en ny kurs på forskarnivå i Ladok. Kursen kan skapas fram till status påbörjad. Kurskod ska inte fyllas i. När upplysning om kursbenämning, högskolepoäng och organisationsenhet är ifylld, ändras status först till utkast och sen till påbörjad.

När kurs är i status påbörjad, skickas ett mail till Ladokgruppen (support@ladok.lu.se) med upplysning om att en kurs på forskarnivå är skapat och behöver en kurskod. Ladokgruppen behöver uppgift om kursbenämning och organisationsenhet. Ladokgruppen sätter koden enligt specifik kodsättning. När status är i komplett får ni ett meddelande från Ladokgruppen. Kursen kan nu sökas fram och det går att skapa kurstillfällen till kursen.

Lathund: Skapa ny kurs- forskarnivå

OBS! Användare på LTH ska precis som förut skapa kurser i FUD-systemet.

Förbereda kurstillfälle – för kurs med kurskod (flera förväntade deltagare) (forskarnivå)

I nya Ladok kan doktorander antas och registreras på kurser på forskarnivå. Innan man antar till en forskarkurs måste det finnas ett kurstillfälle som bland annat definierar när kursen ges.

Om det inte redan finnas ett kurstillfälle i Ladok, måste det skapas.  Administratör påbörjar denna process i Ladok ända fram till status påbörjad. Tillfälleskod ska inte fyllas i. När kurstillfället är i status påbörjad, skickas ett mail till Ladokgruppen (support@ladok.lu.se) med upplysning om att ett kurstillfälle på forskarnivå är skapat och behöver en tillfälleskod. Ladokgruppen behöver veta vilken kurs det gäller och tillfällets studieperiod. När tillfället är satt i komplett får ni ett meddelande från Ladokgruppen och det går därefter att lägga till doktorander som förväntade deltagare på tillfället.

Lathund: Skapa kurstillfälle på forskarkurs

2018/04/23