Idag kl 17:00 stänger Lubas

Arbetet med att integrera Lubas moduler med Ladok3 pågår, men allt kommer inte finnas på plats vid övergången.

Högst prioritet är att säkerställa att det går att överföra utbildningstillfällen till Ladok och därifrån vidare till antagningssystemet NyA. Detta kommer att vara på plats när Ladok3 tas i drift.

Anpassningarna i Lubas moduler för att hantera Kurs- och Utbildningsplaner kommer inte att vara helt klara när Ladok3 tas i drift, utan kommer troligen att dröja till mitten av maj. Information om mer exakta tidpunkter kommer senare.

Tidplan

• 20 mars kl 17:00 stänger Lubas utbud, kurs- och utbildningsplaner. Detta för att den sista nattliga överföringen till Ladok2 ska kunna genomföras.
  • 21 mars kl 17.00 stänger Ladok2.
  • Under perioden 21 mars – 9 april sker backuper, Ladok2 konverteras till nya Ladok, uppdatering av Lubas utbud till den nya Ladok-standarden. Arbete med att få allting på plats inför öppnandet.
  • 9 april så öppnar nya Ladok och Lubas utbud. I Lubas utbud kommer omgången LADOKHT18 dyka upp. Även Lubas kurs- och utbildningsplaner öppnar så man kan arbeta, men det finns ännu ingen kommunikation med Ladok.
2018/03/20

Okategoriserade

1. Boel Nilsson

Hej Barbro,
    Jag förstår att det känns jobbigt att Lubas stängs. På bloggen har vi gått ut med denna information i januari och efter vad jag har förstått så har även lubas själva gått ut med information till sina användare. Kontakta gärna Michael Olofsson eller Anders Arnebert som är mer insatta i Lubas. De har inte tillgång till bloggen och kan inte svara dig här. Jag hoppas att det löser sig för dig!

2. Boel Nilsson

Hej Victor,
    Om du vill veta mer, kan du kontakta Anders Arebert eller Michael Olofsson som är systemförvaltare för Lubas. De kan ge dig mer information om detta.

3. Victor Miller

Hej!

Jag undrar lite varför det tar närmare 3 veckor att göra backuper? I andra branscher med liknande system brukar sådant göras över en natt? Mest nyfiken på vad det är som tar sån tid?

4. Barbro Soliman

Hej!
    Det blir mycket besvärligt om LUBAS kursplanedelen ska vara stängd ända till 9 maj. Detta fick vi veta med mycket kort varsel. Själv har jag 19 kursplaner som ska granskas idag, revideringar införas före kl 17 och sedan fastställas i programnämnd 5 april. Det blir svårt både att hinna införa revideringarna idag och till stor nackdel att vi inte kan publicera de nya kursplanerna på webben förrän någon gång i mitten på maj. Speciellt med tanke på studenter som ska söka till programmen är det inte bra att det inte går att uppdatera.