Nu står det klart hur utbildningarna i Ladok 3 kommer att vara upplagda.

Webbutbildningar för sällan-användare och en blandning av salsundervisning och självstudier för studieadministratörer, så kommer utbildningsinsatserna för Ladok3 att se ut på Lunds universitet.

För att ge en så bra utgångspunkt som möjligt kommer utbildning att erbjudas till alla användare av Ladok3. För examinatorer kommer det att erbjudas en kort webbutbildning och för lärare som rapporterar, en lite längre webbutbildning.

För studieadministratörer kommer utbildningen att vara behörighetsgivande. Utbildningen kommer att vara en blandning av webbutbildning och salsundervisning.

Olika utbildningar för olika administratörer

Det kommer att finnas tre utbildningar för studieadministratörer, en för studieadministratörer som arbetar med grund- och avancera nivå, en för studieadministratörer som arbetar med forskarutbildning och en för internationella handläggare.

Om du arbetar med båda forskarutbildning och grund och avancerad nivå, räcker det att du går kursen: “Ladok3: Studieadministration för forskarutbildning” I Ladok3,  liknar forskarutbildning, grund och avancerad nivå och därför kommer det att räcka att du går denna utbildning.

Startar i november

Utbildningarna för studieadministratörer startar vecka 48. Då kommer det att erbjudas salsundervisning.  Anmälan görs i Kompetensportalen och vi kommer att gå ut med information, när anmälan öppnar. Några av tillfällena kommer att kräva bärbar dator. Därför ber vi dig som har tillgång till egen dator att i första hand anmäla dig till dessa tillfällen.

Dessa utbildningar kommer att erbjudas

• Rapportering i ladok3 för lärare (webb)
  • Examinatorsutbildning i Ladok3 (webb)
  • Allmän utbildning i ladok3 (webb)