Ny plan för produktionssättning av Ladok3

prodplan_20151217
Det nationella projektet har tagit fram en ny plan för utveckling och produktionssättning av Ladok3.

Produktionssättningen är nu indelat i två faser. Den första fasen inleds under 2016, då först två mindre lärosäten (Kungliga Konsthögskolan och Kungliga Musikhögskolan) inför Ladok3 och släcka ner nuvarande system. Därefter kommer ett medelstort lärosäte att gå in (Malmö Högskola). Under tiden kommer projektet att fortsätta att utveckla fler funktioner som är nödvändiga för större lärosäten. Under fas två, som inleds under 2017, kommer samtliga lärosäten att införa Ladok3. Tanken är att stegvis bygga ut systemet, så att de mist krävande lärosätena går in först och de större och mer krävande går in senare. På detta sätt kan projektet få återkoppling på redan produktionssatt funktionalitet. Detta innebär också att Lunds universitet kommer att vara ett av de senare lärosätena som går över till Ladok3, vilket med stor sannolikhet sker först under våren 2018.

Utvecklingen av systemet kommer att fortsätta även efter att alla lärosäten gått in för att säkerställa att studieadministrationen kan fortsätta utvecklas på ett hållbart sätt.

Mer om produktionssättning och versioner:

2016/02/12

Införandet i verksamheten