Utbildningarna i resultatrapportering i Ladok3 är i gång

Utbildning Hittills är det ett tjugotal administratörer som gått utbildningen och i vår inleds försöksverksamheten med resultatrapportering i Ladok3:s gränssnitt.

Resultatrapportering kommer fungera annorlunda i Ladok3 och kommer att innebära ett delvis nytt arbetssätt. Syftet med försöket är både att utvärdera hur Ladok3 fungerar, hur det nya arbetssättet fungerar i praktiken och att göra övergången till det nya systemet lättare.

I Ladok3 kommer det också finnas möjlighet att för lärare att själva rapportera in sina resultat. Tanken är inte att öka lärarnas administrativa arbete utan istället att ersätta rättningsprotokollen av papper, elektroniskt. Därför är det också många universitetslärare som snart kommer att gå en utbildning i det nya gränssnittet.

Intresset för att vara med i försöksverksamheten har varit stort. Just nu är det drygt tio institutioner som deltar i försöket. Eftersom Lunds universitet är en stor organisation där rutiner och arbetssätt skiljer sig åt har det varit viktigt för projektet att ha en mångfald av institutioner både vad gäller storlek, utbildning och fakultet.

De som deltar i försöket är: Ämneslärarutbildningen, Nationalekonomi, Mänskliga rättigheter, Juridiska institutionen, Musikhögskolan, Teaterhögskolan, Matematik, Elektro- och informationsteknik Biomedicinprogrammet, Department of Physical Geography and ecosystem Science, Kemi, Psykologprogrammet, Rättssociologi, Statsvetenskap och delar av Språk- och litteraturcentrum.

2016/01/18