Ladok OPEN och integrationer

I dagsläget finns många integrationer till Ladok OPEN på LU. I det pågående arbetet med kartläggning över användandet av Ladok OPEN har följande användningsområden framkommit:

Samtliga dessa kommer att påverkas i införandet av Ladok3.

I Ladok3 är det tänkt att integrationer till Ladok ska ske genom REST-tjänster, som ersätter SOAP/LPW och SQL via Ladok OPEN. Just nu finns ingen information om vilka REST-tjänster som kommer att erbjudas, så mer info om det får komma efter hand.

Samtidigt finns behov på LU av en SQL-databas (liknande dagens Ladok OPEN-lösning) för de undre två användningsområdena. Hur det blir med den frågan återstår att få svar på. LU har påpekat i svar till Ladok3-projektet om vikten att sökningar via SQL måste vara möjligt i Ladok3 och att framtagandet av en sådan måste möjliggöras inom Ladok3-projektet.

Har du hand om ett system med integrationer mot Ladok men inte fått en enkätförfrågan av mig, hör av dig!

Integrationer och tidplan

I och med att samtliga integrationer måste byggas om förr eller senare är det ett stort jobb på LU. Före driftsättning sker måste systemen testas mot de testmiljöer som Ladok3-projektet kommer att sätta upp.

I och med det stegvisa införandet av Ladok 3 kommer systemen som integrerar med Ladok/Ladok3 att behöva ändras vid olika tidpunkter.

De flesta system som integrerar med Ladok idag hämtar data om “studiedeltagande” (kursregistreringar, godkända kurser, antagningar m.m.). Dessa delar av Ladok migreras till Ladok3 i leverans 3 och 4. Den 3:e leveransen är enbart utdata vilket medför att man kommer att kunna börja hämta data från Ladok3 redan då, men i och med att indata för studiedeltagande styrs över till Ladok3 först i leverans 4 kommer även dagens utdata i form av Ladok OPEN fungera oförändrat/nästan oförändrat parallellt under tiden. De flesta system kommer därför att ha mellan införandet av 3:e och 4:e leveransen på sig att byta till Ladok3. Före dess måste även tester ske (med början ca ett år före driftsättning).

Några system ligger tidigare. T.ex. påverkas framför allt Kuben redan i leverans 1. Kommande examensansökningsfunktion i Studentportalen påverkas i leverans 2.

Utbildningsdatabaser som Lubas och LubasPP behöver främst anpassas till leverans 5.

2012/06/12